De Roller Coasters

De Roller Coasters is de afdeling rolstoeltennis van de Knokke Zoute Tennis Club.
De Knokke Zoute Tennis Club is geen onbekende bij de rolstoeltennisers.
Je kan er zowel terecht voor recreatieve als competitieve trainingen.
Je hoeft geen lid te zijn van de club om de trainingen te volgen, iedereen is meer dan welkom.

De Knokke Zoute Tennis Club ondersteunt jong toptalent en organiseert op regelmatige basis trainingen, clinics als tornooien in dat opzicht.
Trainingen Iedere woensdagavond van 18u-20u gaan de trainingen door in de Knokke Zoute Tennis Club.
De trainingen worden gegeven door Christophe Verhaeghe, Trainer A, docent vlaamse trainersschool, ITF Wheelchair Coach.
Individuele trainingen worden ook gegeven op aanvraag.

Wens je het eens uit te proberen, neem dan gerust contact op met ons, verhaeghe.christophe@telenet.be of 0475.981.236

Meer weten over rolstoeltennis

Mobirise

Wie kan rolstoeltennis spelen ?

Rolstoeltennis is voor mensen met een permanente lichamelijke beperking die voor het beoefenen van de
sport afhankelijk zijn van een rolstoel.
Rolstoeltennissers worden opgedeeld in 4 categorieën, Heren, Dames, Junioren en Quadspelers

Quadspeler

Een speciale categorie.
Zij hebben naast functieverlies in één of beide onderste extremiteiten ook een beperking in één of beide
armen of handen.
Het is niet ongebruikelijk dat er taping wordt gebruikt om het racket vast te maken aan de hand.

Algemeen

Net als voor valide tennissers geldt ook voor rolstoeltennissers dat training het spelniveau verbetert en de spelvreugde verhoogt. Het sociale aspect voor een rolstoeltennisser is van zeer groot belang. Spelvreugde speelt een cruciale rol bij de beslissing door te gaan of te stoppen met een sport.
Het is dus van het grootste belang dat de tennisser training krijgt (zeker in het begin) en daar ook plezier aanbeleeft. Soms zoeken rolstoeltennissers elkaar juist op en is een groep rollers lid van één vereniging.
Uit praktische overwegingen worden vaak trainingsgroepen geformeerd bij één of enkele verenigingen.

De trainingen worden meer en meer gegeven door ervaren, gediplomeerde rolstoeltennistrainers en in sommige gevallen ook financieel ondersteund door de TV, Parantee Psylos, BPC. Op internationaal gebied zien we dat meer en meer toptrainers van het “gewone” circuit, zich toeleggen op
het trainen en begeleiden van top rolstoeltennissers. Indien er op de club geen tennisleraar is, dan kan de TV / Parantee Psylos wel bemiddelen bij het zoeken naar trainer of club. Je kan ook steeds beroep doen op de TV / G-Sport Vlaanderen of één van de mentoren om assistentie te
vragen bij de eerste trainingen. Als rolstoeltennisser kunt u meedoen met de gewone training op uw vereniging, maar u kunt er ook voor kiezen elders te trainen.

* Tennis Vlaanderen

Rolstoeltennis: wat is er anders?

Rolstoeltennis is er op alle niveaus en kan gespeeld worden op alle ondergronden.
Ook rackets en ballen zijn hetzelfde als bij het reguliere tennis.
Er zijn vier grote verschillen tussen rolstoeltennis en ‘gewoon’ tennis:

• De speler zit in een rolstoel (deze rolstoel wordt beschouwd als onderdeel van het lichaam)
• De speler moet in contact blijven met z’n zitkussen
• De bal mag twee keer stuiten.
• Gebruik van 1 voet is toegestaan bij hemiplegie*, behalve tijdens contactpunt

*halfzijdige letsel/verlamming
Rolstoeltennissers mogen deelnemen aan de normale competitie en toernooien.
Opmerking: de rolstoeltennisser blijft het recht behouden om de bal twee keer te laten stuiten.

Knokke Zoute junior Roller Open

INSCHRIJFFORMULIER